یزدفردا :حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، افزود: این جلسه به شما تعلق دارد و من کوتاه سخن می‌گویم تا شما سوالات‌تان را بپرسید.

خبرنگار دیگری از روحانی پرسید "چه زمانی اقدام به کم کردن تحریم‌ها می‌کنید؟" که وی در پاسخ اظهار کرد: مساله تحریم معضلی است که امروز با آن مواجه هستیم که البته ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم را داشته باشد. کاری که ما انجام داده‌ایم قانونی و در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است.

وی با بیان اینکه "استفاده از ابزار تحریم، یک ابزار ارتجاعی است و دوره آن گذشته است"، گفت: در شرایطی که در دنیای امروز با معضلات اقتصادی مواجه هستیم، این تحریم به ضرر خود غرب است و اگر سودی داشته باشد، برای اسرائیل است و برای هیچ‌کس دیگری سود ندارد.

روحانی با بیان اینکه "اساسا تحریم نمی‌تواند مبنای درستی داشته باشد"، خاطرنشان کرد: اقدامی خواهد شد تا ما بتوانیم قدم به قدم مساله تحریم را کاهش دهیم و در درجه بعد باید در مسیر شفافیت بیشتر قدم برداریم. باید برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب‌های بین‌المللی و ثانیا در راستای اعتماد متقابل بین ایران با سایر کشورهاست. ما هرجا که اعتماد خدشه‌دار شود تلاش می‌کنیم این اعتماد را برگردانیم. البته اول از همه باید تلاش کنیم که تحریم جدیدی صورت نگیرد.

 

خبرنگار دیگری پرسید "آیا حاضرید برای از سرگیری مذاکرات، غنی‌سازی را تعلیق کنید؟" که روحانی تاکید کرد: آن دوره گذشته است. هم‌اکنون ما درگیر شرایط خاصی هستیم و من فکر می‌کنم راه‌های اعتمادساز فراوانی داریم.

روحانی خطاب به این خبرنگار که از فرانس24 فرانسه بود اظهار کرد: ما با آقای ژاک شیراک در سال 2005 در مذاکراتی به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بین‌المللی برای همه جلب شود و در ایران غنی‌سازی ادامه پیدا کند و این توافق‌ها می‌توانست راه‌حل نهایی باشد که البته آلمان با این موضوع موافقت کرد ولی متاسفانه انگلیسی‌ها با فشار آمریکایی‌ها موافقت نکردند و کار ناتمام ماند.

وی با بیان اینکه "در این راستا راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد"،‌ گفت: یکی از آنها توافق بین من و آقای شیراک است که آن توافق می‌تواند یکی از این راه‌حل‌ها باشد.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم از رییس جمهور منتخب پرسید که نظر شما در مورد نشست آلماتی یک چیست و اگر پیشنهادی در جریان مذاکرات داده شود که در آن تعلیق بخشی از غنی‌سازی وجود داشته باشد، شما چه کار می‌کنید که روحانی در پاسخ گفت: باید در این مورد این سوالات در فرصت خود بحث شود.

وی افزود: در موضوع هسته‌یی معتقد هستیم که مذاکرات با 1+5 به صورت فعال‌تر ادامه پیدا کند و این مذاکرات را به صورت فعال‌تر جلو خواهیم برد. ما معتقد هستیم که موضوع هسته‌یی صرفا راه‌حلش مذاکره است و بس و در واقع تهدید و تحریم جوابگو نیست. راه‌حل آن مذاکره و رسیدن به اعتماد متقابل است و این موضوع امکان‌پذیر است که چرا قبلا این اتفاق صورت گرفته و ما باید از تجربیات قبل استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: حقوق مسلم مردم ایران در این زمینه مورد توجه دولت آینده خواهد بود و ما تلاش خواهیم کرد که تحریم‌های ظالمانه قدم به قدم برطرف شود و روابط خود را با کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه و همسایه گسترش دهیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا